27 april 2015

Planer för pergolan


Vår pergola är ett av de projekt som jag är så stolt över i vår trädgård.
Att tillsammans leta inspiration, planera, rita och förverkliga planerna är en process som jag verkligen kan sakna, nu när de flesta bitarna i vårt hem börjar falla på plats.

Man kan ju inte bygga fler pergolas, ju gärna man än skulle önska...

Nu får jag istället smida inredningsplaner för denna lilla oas. 
Jag önskar lite nya sköna möbler, något mjukt som tål väder och vind och som inbjuder till lite vardagsrumskänsla, att inne får flytta ut!

Lounge, helt enkelt!



Stenarna la vi i rutmönster med vanliga standard cementplattor och gammal mjukt rundad gatsten.
Försök gärna hitta gammal gatsten (leta på Blocket) de ger ett mjukare intryck än många nyproducerade med vassa kanter.


Detaljerna är viktiga.
Stolparna är ritade efter husets originaldetaljer, allt för att få en enhetlig känsla.
Pergolan är sedan laserad i två lager med ljusgrå lasyr.
Här på bilden syns stolpen, med endast ett lager lasyr.



Det är i denna hörna jag önskar något mjukt att sjunka ner i.
Hängstolarna hoppas jag kunna behålla, då de är barnens stora favoriter. Och det är klart att man ska ha hängstolar i en lounge...

Tygstyckena är enkla tunna gardiner från Ikea, som jag fäst med stålvajer (till gardiner) på baksidan.
De fladdrar så vackert i vinden...

Önskar er en ljuvlig start på veckan!

Nu ska jag ge mig iväg för att kika på utemöbler, hoppas på tur!

Kram Maria


3 kommentarer:

  1. Din pergola är en stor inspirationskälla, ska bli spännande att följa fortsättningen :)

    SvaraRadera
  2. Helt underbar fin er pergola!!!
    Vi har planer på att bygga ett slags orangeri en dag, av våra gamla fönster som vi sparade när vi bytte ut i huset.
    Men just nu fixar vi en köksträdgård i väntan på (förhoppningsvis) bygglov till vår entré:)
    Ser fram emot fler bilder på er fina pergola!
    Kram Anna

    SvaraRadera